Tentang Mata Hati

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang

Setiap manusia dilahirkna dengan mata hati. Jika mata hati itu baik maka baiklah ia, namun jika mata hati itu buruk celakalah ia.

Mata hati yang buta. Bagi mereka yang tidak ingin melihat dan menerima kebesaran Allah Azza wa Jalla. Firman Allah SWT : “Allah telah menutup pintu hati dan pendengaran mereka.” Surat Al-baqarah ayat tujuh.

Mata hati yang kabur. Bagi mereka yang meringan-ringankan larangan Allah dan mereka samar-samar dalam melihat kebenaran.

Mata hati yang terkunci. Manusia yang tidak dapat langsung menerima teguran atas kebenaran. Firman Allah SWT : “Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman, sama saja untuk mereka, baik kamu beri peringatan atau tidak, mereka tidak akan beriman.” Surat Al-baqarah ayat enam.

Mata hati yang terbuka. Bagi mereka yang mudah menerima teguran demi untuk kebaikan diri sendiri dan bagi mereka yang suka mengulurkan derma serta melakukan pekerjaan-pekerjaan kebajikan.

Mata hati yang subur. Bagi mereka yang mempunyai hati ikhlas dan jujur, senantiasa bertakwa dan beriman di jalan Allah SWT.

Pandulah hidup kita dengan menggunakan MATA HATI yang sebaik-baiknya.

Kahramanmaraş Turkey, 15 januari 2012

Komentar

Postingan Populer